شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Sat 18 May 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
سرخط اخبار یکشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ ، ساعت ۱۵:۲۰:۲۵

عزم شرکت نفت برای کاهش آلودگی‌های زیست محیطی
لجن‌های نفتی ساماندهی می‌شود

باشگاه خبری فراساحل: با اجرایی شدن معامله سلج (Sludge) و مواد زائد تولیدی شرکت ملی نفت ایران، تکلیف لجن‌های نفتی به عنوان جزء جدایی ناپذیر از عملیات تولید نفت و گاز، تعیین و گامی بزرگ در مسیر کاهش آلودگی‌های محیط زیست مناطق عملیاتی و تسهیل فرایندهای عملیاتی شرکت‌های تولیدی برداشته می‌شود. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از شانا داریوش لالی، رئیس کارگروه نظارت بر معامله سلج و مواد زائد تولیدی شرکت ملی نفت ایران، به تشریح جزئیات طرح امکانپذیر شدن معامله سلج در سطح این شرکت پرداخت و گفت: این طرح، اقدام بزرگی است که چندسال روی آن کار شده و فعالیت‌های مشترک زیادی با همکاری مدیریت‌های ستادی و شرکت‌های عملیاتی شرکت ملی نفت ایران برای به ثمر رسیدن آن انجام شده است. وی با بیان اینکه سلج یا همان لجن‌های نفتی در زنجیره تولید و توزیع نفت و گاز به وجود می‌آید، ادامه داد: از گذشته تاکنون، بسیاری از این سلج‌ها به حوضچه‌هایی در مجاورت چاه‌ها، واحدهای بهره‌برداری، پایانه‌های ذخیره‌سازی انتقال و یا در کف مخازن ذخیره‌سازی ته نشین می‌شده و آلودگی خاک، آب و هوا و کاهش ظرفیت مطلوب ذخیره‌سازی را به دنبال داشته است.


لالی با اشاره به اینکه سلج شامل لجن‌های نفتی و ضایعات جانبی است که با تجهیزات فعلی مورد استفاده در واحدهای بهره‌برداری قابل فرآورش نیست و تحت شرایط و الزام‌های عملیاتی موجود نمی‌توانیم کاری برای آنها انجام دهیم، تصریح کرد: بنابراین طرحی مبنی بر امکانپذیر شدن معامله سلج، تدوین شد که اواخر سال گذشته در هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران به تصویب رسید و از سوی وزیر نفت ابلاغ شد. وی دامنه کاربرد این مصوبه را در زنجیره حفاری، اکتشاف، تولید و توزیع در سطح شرکت ملی نفت ایران دانست و افزود: از آنجا که تا پیش از این مصوبه، چارچوب فنی، حقوقی و مالی مشخصی در این رابطه وجود نداشت، امکان تصمیم‌گیری برای تعیین تکلیف سلج‌ها با استفاده از روش‌های فعلی نبود. لالی، رویکرد اساسی در طرح معامله سلج و مواد زائد تولیدی شرکت ملی نفت ایران را بهبود و حفظ محیط زیست مناطق عملیاتی و کاهش هزینه های تولید عنوان کرد و گفت: گام نخست در این زمینه، اخذ مصوبه هیئت مدیره بود که عملی شد و اجرایی شدن مفاد این مصوبه باید در گام دوم این مسیر پیگیری شود. به گفته وی، به منظور وحدت رویه در اجرای معامله، تدوین دستورعمل معامله سلج و مواد زائد تولیدی با ضمائم مربوطه مشتمل بر سه بخش تیپ قرارداد، الزام‌های HSE و الزامهای فنی و عملیاتی در دست اقدام قرار دارد.


بومی‌سازی برخی فناوری‌های مرتبط با سلج در شرکت ملی نفت ایران
لالی با بیان اینکه امروزه در برخی کشورها از فناوری‌های خاص برای بازیافت و جداسازی سلج از نفت استفاده می‌شود و به منظور ارزیابی امکان استفاده از این خدمات، مذاکراتی با شرکت‌های بین‌المللی مرتبط انجام گرفته است، افزود: در برخی شرکت‌های تابعه، فناوری‌های مورد استفاده برای کاهش حجم سلج و پاکسازی خاک‌های آلوده به نفت بومی‌سازی شده است. رئیس کارگروه نظارت بر معامله سلج و مواد زائد تولیدی شرکت ملی نفت ایران از امکان اجرای آزمایشی معامله سلج در سطح شرکت‌های تابعه شرکت ملی نفت ایران خبر داد و گفت: برای آگاهی از چالش‌های موجود در این مسیر و با توجه به نیاز ما به اقدام‌های تجربی، شرکت‌ها را مختار کرده‌ایم مزایده را به صورت آزمایشی انجام دهند. وی همچنین با اشاره به برآورد قیمت سلج در چارچوبی کلی گفت: قیمت واقعی در فاز اجرا و بر اساس شاخص‌های کیفی و کمی و فرمول ویژه مشخص می‌شود و طبق مصوبه، درآمدهای حاصل از معامله سلج پس از کسر هزینه‌های مربوطه، به حساب شرکت ملی نفت ایران واریز خواهد شد. از آغاز فعالیت‌های تولید نفت و گاز در شرکت ملی نفت ایران تاکنون، انباشت سلج و مواد زائد در زنجیره تولید، انتقال و ذخیره‌سازی افزون بر بروز مشکلات زیست محیطی، پیچیدگی شرایط عملیاتی، تاخیر در فرآیندهای تعمیراتی و تحمیل هزینه‌های غیرضروری را نیز به دنبال داشته است. از این رو مدیریت نظارت بر تولید نفت و گاز با توجه به این ملاحظات، ضمن پیگیری کارشناسانه موضوع، موفق به تدوین و ارائه پیش‌نویس مصوبه معامله سلج و مواد زائد به هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران شد. پیشنهاد مربوطه نیز مورد تایید هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران قرار گرفت و ١٣ بهمن ماه پارسال از سوی وزیر نفت ابلاغ شد. متعاقب آن با توجه به مفاد ماده هفت مصوبه مبنی بر واگذاری وظیفه نظارت بر حسن اجرای کار به مدیریت نظارت بر تولید نفت و گاز شرکت ملی نفت ایران، کارگروه‌های معامله سلج و مواد زائد در شرکت ملی نفت ایران و شرکت‌های عملیاتی تشکیل شد. در ادامه با پیگیری‌های به عمل آمده، تهیه دستورعمل اجرایی مصوبه و ضمائم مربوطه در دستور کار قرارگرفت که هم اکنون در مرحله تدوین قرار دارد.



  کد خبر : 1169
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :